Direktlänk till inlägg 18 oktober 2022
Måste framhålla att den eviga diskussionen om ministrars kompetens inom de område de utses till, är tröttande. Brukar bli extra uppmärksammat för den blivande kulturministern. Jag tycker att utgångspunkten i princip är felaktig. För det första har en minister tillgång till all den sakkunskap som hen behöver. Är nog väldigt sällan (men det har nog hänt) att en minister på egna fackmeriter hade kvalat in som expert på ett departement. Så varför kräva ytterliga en lärare som utbildningsminister eller en överstelöjtnant som försvarsminister? För det andra kräver det politiska hantverket att man är duktigt inom det gebitet, för det är vad det är, ett eget gebit på den nivån. Den generella kompetensen är långt viktigare än yrkeserfarenhet från området. För det tredje är grundtanken också, någonstans, att de skall representera de som valt dem. Jämför med nämndemän i domstol. Skall absolut inte vara jurister, utan reprsentera vanligt sunt förnuft hos väljarna. Om man skulle överge den tanken har de absolut ingen funktion att fylla. Domstolarna är ju som bekant fyllt av juridiskt skolade människor, så fler av den sorten behövs inte som nämndemän (vilka är omdebatterade, det är jag medveten om. Men så länge det systemet finns tycker jag det är en bra jämförelse).
Självklart är ju att det inte får vara för stort avstånd mellan ministerns förmåga att tillgodogöra sig och förstå de underlag som presenteras. Det säger sig självt. Intresse och politisk erfarenhet från området är ju inget hinder, snarare tvärt om. Men släpp för Guds skull den formella meritjakten.
Med utgångspunkt från de erfarenheter man kan dra från de senaste utnämningarna är det långt viktigare att klargöra vilka andra intressen som ministrarna eventuellt kan tänktas representera, förutom sitt partis ståndpunkter? Intressekonflikter, jävsproblematik och egna ekonomiska engagemang och intressen är områden som absolut inte får underskattas. Det är bra mycket viktigare än om en kulturminister är litteraturvetare eller ej (men att hävda det, om det inte skulle hålla sträck, är ju en helt annan och inte allt för vacker historia).
I ljuset av de senaste årens expansion av hr-avdelningarna inom företag, myndigheter och kommuner är detta långt ifrån förvånande. Den svenska sjukvården har under de senaste åren blivit den kanske främsta arenan för ett experiment där allt mer kraft...
Vi lever i en märklig tid där alla politiska partier är överens om behovet av radikal militär upprustning. Det är svårt att se någon klar strategisk tanke bakom detta. Varför talar man inte längre om kärnvapnens avskräckande förmåga? Varför resonerar...
Lite klädsam upprördhet. Vädjanden om rättning i ledet, som kommer att klinga ohörda. De faktiska omständigheterna har varit kända sedan länge. Beskrivningar av exakt det som pågått har levererats och tydliga varningar har utfärdats. Det har aldr...
Mer än en gång har det hänvisats i den politiska debatten hur saker och ting har hanterats i våra nordiska grannländer. Speciellt nu senast gällande försvars- och säkerhetspolitiken, vilket resulterade i att vi övergav alliansfrihet och neutralitet. ...
Medieprofessor Fredrik Stiernstedt betonar att stödet för public service i Sverige, liksom i de övriga nordiska länderna, är mycket starkt - i alla väljargrupper:- Att påstå att public service skulle ha lågt förtroende bland vissa väljargrupper är os...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 |
18 | 19 |
20 | 21 | 22 |
23 |
|||
24 | 25 | 26 |
27 | 28 |
29 |
30 | |||
31 | |||||||||
|