Alla inlägg under november 2021

Av Göran Björklund - 4 november 2021 21:02

Jag arbetade hela mitt yrkesverksamma liv inom en sektor byggd på och sprungen ur goda principer. Demokrati, alla människors lika värde, yttrandefrihet och öppenhet. En sektor som nu under de dryga trettio år jag kan överblicka gradvis har förvandlats och förändrats.
Det allmänna blandas nu upp med enskildas intressen. Två olika väsen. Man kan ha olika uppfattningar om vilken av dessa som är bäst lämpad för att lösa olika uppgifter. Men man måste vara klar över en sak; väljer man de enskilda lösningarna väljer man också samtidigt bort de goda principerna. Detta sker och har skett med öppna ögon.
Det har varit smärtsamt att dessutom se att inte ens de svagaste i samhället skonas. Ädreomsorg, skola, sjukvård och insatser för de med funktionsvariationer hanteras idag med samma inkopierade måttstockar som för verksamheter som styrs och drivs med helt andra syften och mål än de goda principerna.
Jag hyser inga förhoppningar om att detta importerade och tidigare främmande synsätt på den alllmännyttiga sektorns verksamheter kommer att förändras. Den tid tycks vara förbi när det gemensammas bästa sattes framför egenintresset. Detta sörjer jag.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Väder

Share this

Bookmark and Share

Översättning

Google Analytics


Ovido - Quiz & Flashcards