Alla inlägg under oktober 2011

Av Göran Björklund - 23 oktober 2011 20:35

Jag tror inte att lokalen är teater idag. När jag besökte Pistolteatern i början på 1970-talet för att lyssna på en gratisspelning med Fläsket Brinner var den belägen i Gamla Stan.

Gymnasiekompisen HH hade med sig sin bandspelare denna gången med. Jag kopierade i efterhand. Har i övrigt inte så många minnesbilder från spelningen. Bo Hansson var med på orgel, kanske även Bill Öhrström på congas. Hör en kvinna som sjunger; kan ha varit folksångeskan Turid.

Var någon gång i början på gymnasietiden, 70-71 kanske? Tror att det var en spelning mitt i veckan.

Har fler liveinspeningar på de gamla rullbanden. Det är inte uteslutet att jag försöjker föra över mer ljud från den tiden. Fast det blir en del plockande innan det är färdigt. Upptäckte också att den gamla trotjänaren till rullbandspelare vägrar att spola bakåt vilket försvårar återsökning/inspelning.


Av Göran Björklund - 15 oktober 2011 20:14

Nästa 40 år sedan (i dagarna). Spelning på Folkets Hus i Stockholm. Var där med gymnsiepolaren HH som också  (som vanligt) var utrustad med sin bärbara kassettbandspelare och en mikrofon. Frank Zappa och Mothers of Invention på scen. På den här turnen åkte The Turtles f.d sångarduo med; Mark Volman och Howard Kayland.

HH spelade in och jag kopierade till ett C120-band. Efter spelningen lyssnade jag ofta på bandet. Sedan går det som det ofta går. Faller lite i glömska. Ny musik och sedemera även ny teknik gjorde att banden stoppats undan.

Idag blev det ett tillfälle att kolla igenom de gamla banden. Visserligen på jakt efter ett annat sparat tillfälle men, tanken slog mig att detta borde man kanske "rädda" till eftervärlden.

Valde det sista extranumret för jag kom ihåg vad Zappa sa när han introducerade låten, det här om "some other guys".

Kände mig också lite osäker på det här med upphovsrätten (har med åldern att göra). Bestämde mig dock för att kvalitén är så dåligt att det knappast kan föreligga någon intressekonflikt. Snarare ses som marknadsföring för Zappas musik och gärning.

Jag kanske borde digitalisera fler låtar från spelningen? "Happy together" t.ex? Tillhörde väl inte det som Zappa brukade spela normalt, varken före eller efter den här turnen tror jag. För jag valde "I wanna hold your hand" också för att Zappa berättade att det var den första gången de spelade den låten "in front of a live audience". Lite coolt!

Sä här är mitt bidrag till dokumentationen kring Frank Zappas livsgärning. Tror inte att den funnits på YouTube förut.

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Väder

Share this

Bookmark and Share

Översättning

Google Analytics


Ovido - Quiz & Flashcards