Direktlänk till inlägg 23 februari 2024
Det verkar som det nu är klart att vi får bli medlemmar i NATO. Kommer att beskrivas som en stor politisk framgång. Givetvis med de sedvanliga inrikespolitiska krumbukterna (och som vanligt helt utan betydelse i verkligheten). Någon kommer att säga att det var vi som initierade ansökan och några andra som fnysande kommer att säga att det var vi som rodde det iland. Dubbelsuck!
Att >få< bli medlem är ett något märkligt läge vi hamnat i. Två despoters maktspel tillåts verka i full blom, utan att någon lyfter ett finger. Det enda som lyfter efter deras agerande är ett antal stridsplan, från USA och Sverige, och som hädanefter står till deras maktgalna hjärnors förfogande. Med alla rimliga faktorer i bedömningen borde organisationen vara väldigt nöjda med en medlem som Sverige. Vi kommer plikttroget att pynta in de erforderliga procenten i budgeten för den medlemskrävda militaristiska expansionen. Plus de värdlandsåtaganden som krävs. Ingen budgetnedskärning här inte. Håller på att verkställas redan innan vi är medlemmar. Vi står högt på tå när det gäller sådant. Hög prioritet.
När utrikesministern, genom att förstärka kammaråklagaren Mats Ljungqvists slängiga ordval om hittepå och det mer vaga ”nästan känslan av en påverkansoperation”, idag höjer tonläget ytterligare gällande misstankarna mot Blankspots publice...
I en omfattande kartläggning av perioden 1900-2007 i USA har Gilligan visat hur både mord och självmord regelmässigt har ökat i perioder när den förda ekonomiska politiken har lett till ökad ojämlikhet, för att lika konsekvent minska när de ekonomisk...
De klassiska problemen med kärnkraft: en evig avfallsskuld, olycksrisken, säkerhetsrisker, urangruvor och en sårbar och centraliserad elproduktion, väljer regeringen att tala tyst om. Istället lyfts klimatet som ett av de avgörande skälen till att vi...
Enligt våra beräkningar blir den årliga kostnaden för samhället 8-17 miljarder kronor högre i ett elsystem med 6 gigawatt ny kärnkraft än i ett system utan ny kärnkraft. Detta inkluderar kostnader för flexibilitet och hänsyn till begränsningar i över...
Att antalet lastbilar ökar är ingen nyhet för den som kört bil de senaste decennierna. Markant.En medeltung lastbil (exempelvis 12-16 ton) kan orsaka vägslitage som motsvarar flera tusen personbilar. Det har beräknats att en lastbil kan motsvara slit...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | 4 |
||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | |||
19 | 20 | 21 |
22 |
23 | 24 | 25 |
|||
26 |
27 | 28 | 29 |
||||||
|