Alla inlägg den 20 mars 2024

Av Göran Björklund - Onsdag 20 mars 17:46

Medial uppståndelse och kritik mot några ungdomars klimatprotester - men några riktigt starka politiska reaktioner på det faktum att klimatet är på väg att direkt skena, det ser vi inte. Jag fruktar till och med att vi nu nått den punkt där de flesta vanliga människor i det närmaste givit upp i denna fråga. Apati råder, i Sverige förstärkt av regeringens ointresse för klimat och natur.

Praktiskt taget alla siffror pekar nu mot avgrunden. Och man skulle metaforiskt kunna betrakta varje kommande extremväder som ett slags civil olydnad, en biosfärens protest mot vad människans civilisation gör mot klimatet.

När jag skriver ut detta märker jag att jag inte är upprörd: Jag har vant mig vid en stadig katastrofkurs för denna industrikapitalistiska situation. Fatalismen har, tyvärr, tagit tag i mig.

Jag borde ha satt mig där, bredvid Greta och hennes medaktivister, framför Riksdagshuset. Vi borde alla ha satt oss där.

Göran Greider

https://www.dalademokraten.se/2024-03-19/vi-borde-alla-ha-satt-oss-bredvid-greta-men-vi-har-blivit-fatalister/

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Väder

Share this

Bookmark and Share

Översättning

Google Analytics


Ovido - Quiz & Flashcards