Direktlänk till inlägg 18 mars 2024
Vilka första och andra statsmakterna är har vi vetat sedan länge. Tredje statsmakten är en informell beteckning på massmedias granskande funktion visavi de förstnämnda. Men nu i de yttersta av dessa dagar verkar vi ha fått ytterligare en part som kan, med något slags auktoritet, få saker att hända i vår gemensamma verklighet.
Det verkar t ex handla om krav på våra järnvägar som inte håller den standard och kapacitet som krävs. Att den frågan varit aktuell hos de båda formella statsmakterna en längre tid, men nu verkar plötsligt få en ny dimension. Den tredje statsmakten har skrivit spaltmeter om inställda och försenade tåg. Men när det handlar om krav och anpassningar till Nato får järnvägsfrågan kanske ny högre prioritet? Samma sak verkar akutsjukvårdens totala förmåga gå till mötes. Inte heller där verkar vi fylla den nyanskaffade Natokostymen. Att sjukvården totalt sett inte fyller allmänhetens behov har den tredje statsmakten också sedan länge gjort klart för de som de granskar. Mem, med ganska klent resultat.
Vet inte om man skall skratta, gråta eller hylla Nato för att de verkar åstadkomma sådant som vårt demokratiska system gått bet på? Det kanske i horisonten finns andra eftersatta samhällsområden som Nato efter en tid här och närmare granskning finner undermåliga? Hur var det nu; skulle inte amerikanska frimärken bli giltiga som bevis för postdistribution? Kanske kommer vår långsamma var annandagsdistribution (snart kanske var tredje eller fjärde?) av de amerikanska breven att via påtryckningar från Natos center i Bryssel få till en sanering av den konstruerade konkurrens och lönsamhetskulissen för PostNord? Och när de ändå är igång, skulle man inte kunna få be om ett grundskott (inte bokstavligt förstås!) mot det sjuka och havererade svenska skolsystemet?
De klassiska problemen med kärnkraft: en evig avfallsskuld, olycksrisken, säkerhetsrisker, urangruvor och en sårbar och centraliserad elproduktion, väljer regeringen att tala tyst om. Istället lyfts klimatet som ett av de avgörande skälen till att vi...
Enligt våra beräkningar blir den årliga kostnaden för samhället 8-17 miljarder kronor högre i ett elsystem med 6 gigawatt ny kärnkraft än i ett system utan ny kärnkraft. Detta inkluderar kostnader för flexibilitet och hänsyn till begränsningar i över...
Att antalet lastbilar ökar är ingen nyhet för den som kört bil de senaste decennierna. Markant.En medeltung lastbil (exempelvis 12-16 ton) kan orsaka vägslitage som motsvarar flera tusen personbilar. Det har beräknats att en lastbil kan motsvara slit...
Forskning om så kallade hundvisslor kan bidra till insikter om varför fakta och förnuft sjunker i status i det offentliga samtalet. Enligt Robert Henderson och Elin McCready bedömer åhörare en talare utifrån två faktorer: sanningshalten i talarens ut...
Men när frågan om att ändra i grundlagen för att kunna dra tillbaka medborgarskap är på agendan kommer också de olika måttstockarna för människor i samma samhälle att aktualiseras. Vissa kommer att kunna berövas sitt medborgarskap på grunder som sann...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 | |||||||
4 |
5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 |
12 | 13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | |||
25 |
26 | 27 |
28 |
29 | 30 |
31 |
|||
|