Alla inlägg den 27 januari 2024

Av Göran Björklund - Lördag 27 jan 11:02

Två läckor:
1. 70 milj lösenord
2. 26 miljarder konton från LinkedIn, Dropbox och Adobe.
Dröjde minst 14 dagar, kanske långt mycket längre, innan det blev publikt.
Jag tänker: vem/vilka kan ha sådana databaser?
Jag gissar; företag som säljer t ex lösenordshantering till Netflix mm
Jag frågar: borde inte sådana företag, just i den specifika branschen datasäkerhet kunna skydda de uppgifter som vi konsumenter, mot betalning för deras tjänster, direkt eller indirekt, lämnar i förtroende, då undrar man?
Jag blir dessutom lite upprörd. På marginalen, men ändå: det första som sker är att det riktas uppmaningar till oss vanliga dödliga maa detta och förklaras grötmyndigt hur viktigt det är för oss att sköta våra lösenord (?). Vi har ju inte brustit denna gång - veterligen. Sen fattar jag såklart att vi kan minimera skadan genom att byta lösenord och ändra till tvåfaktor. Men jag tycker allt att uppmärksamheten, och ev skammens uppmärksamhet, borde sökas där läckan skett. Vem eller vilka som kanske har syndad har ivf inte jag sett någon uppgift om. Och hur förtroendeingivande är det att läckan blir offentlig först när databasens innehåll bjuds ut på Darknet?

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Väder

Share this

Bookmark and Share

Översättning

Google Analytics


Ovido - Quiz & Flashcards