Direktlänk till inlägg 7 november 2022
Förslaget innebär att regeringen omfördelar 750 miljoner för järnvägsunderhåll till vägunderhåll och lägger därmed till 250 miljoner i den kommande budgeten. Enligt Carlson kommer inte omfördelningen innebära sämre underhåll av järnvägarna, då det är medel som Trafikverket sagt att man inte ha kapacitet att använda. (SVT Nyheter idag).
Om man bortser från synsättet att prioritera bilar framför järnväg (!) så framstår det märkligt att Trafikverket inte har kapacitet att underhålla järnvägsnätet. Sjuhundrafemtiomiljoner kronor! Nä, det klara vi inte av att anväda till att få tågen att rulla på tid. De pengarna kan någon annan ta.
I ljuset av de senaste årens expansion av hr-avdelningarna inom företag, myndigheter och kommuner är detta långt ifrån förvånande. Den svenska sjukvården har under de senaste åren blivit den kanske främsta arenan för ett experiment där allt mer kraft...
Vi lever i en märklig tid där alla politiska partier är överens om behovet av radikal militär upprustning. Det är svårt att se någon klar strategisk tanke bakom detta. Varför talar man inte längre om kärnvapnens avskräckande förmåga? Varför resonerar...
Lite klädsam upprördhet. Vädjanden om rättning i ledet, som kommer att klinga ohörda. De faktiska omständigheterna har varit kända sedan länge. Beskrivningar av exakt det som pågått har levererats och tydliga varningar har utfärdats. Det har aldr...
Mer än en gång har det hänvisats i den politiska debatten hur saker och ting har hanterats i våra nordiska grannländer. Speciellt nu senast gällande försvars- och säkerhetspolitiken, vilket resulterade i att vi övergav alliansfrihet och neutralitet. ...
Medieprofessor Fredrik Stiernstedt betonar att stödet för public service i Sverige, liksom i de övriga nordiska länderna, är mycket starkt - i alla väljargrupper:- Att påstå att public service skulle ha lågt förtroende bland vissa väljargrupper är os...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 |
16 | 17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 | 22 | 23 |
24 |
25 | 26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
|||||||
|