Direktlänk till inlägg 7 november 2022
Förslaget innebär att regeringen omfördelar 750 miljoner för järnvägsunderhåll till vägunderhåll och lägger därmed till 250 miljoner i den kommande budgeten. Enligt Carlson kommer inte omfördelningen innebära sämre underhåll av järnvägarna, då det är medel som Trafikverket sagt att man inte ha kapacitet att använda. (SVT Nyheter idag).
Om man bortser från synsättet att prioritera bilar framför järnväg (!) så framstår det märkligt att Trafikverket inte har kapacitet att underhålla järnvägsnätet. Sjuhundrafemtiomiljoner kronor! Nä, det klara vi inte av att anväda till att få tågen att rulla på tid. De pengarna kan någon annan ta.
De klassiska problemen med kärnkraft: en evig avfallsskuld, olycksrisken, säkerhetsrisker, urangruvor och en sårbar och centraliserad elproduktion, väljer regeringen att tala tyst om. Istället lyfts klimatet som ett av de avgörande skälen till att vi...
Enligt våra beräkningar blir den årliga kostnaden för samhället 8-17 miljarder kronor högre i ett elsystem med 6 gigawatt ny kärnkraft än i ett system utan ny kärnkraft. Detta inkluderar kostnader för flexibilitet och hänsyn till begränsningar i över...
Att antalet lastbilar ökar är ingen nyhet för den som kört bil de senaste decennierna. Markant.En medeltung lastbil (exempelvis 12-16 ton) kan orsaka vägslitage som motsvarar flera tusen personbilar. Det har beräknats att en lastbil kan motsvara slit...
Forskning om så kallade hundvisslor kan bidra till insikter om varför fakta och förnuft sjunker i status i det offentliga samtalet. Enligt Robert Henderson och Elin McCready bedömer åhörare en talare utifrån två faktorer: sanningshalten i talarens ut...
Men när frågan om att ändra i grundlagen för att kunna dra tillbaka medborgarskap är på agendan kommer också de olika måttstockarna för människor i samma samhälle att aktualiseras. Vissa kommer att kunna berövas sitt medborgarskap på grunder som sann...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 |
16 | 17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 | 22 | 23 |
24 |
25 | 26 |
27 |
|||
28 |
29 |
30 |
|||||||
|