Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

Ljudisolerade bilar

Av Göran Björklund - 25 januari 2009 20:48

I dagens nyhetsflöde berättas om framtida möjligheter att via sensorer och en dator förse bilförare med de ljudintryck som inte tränger in i dagens ljudisolerade bilar. Allt för att höja trafiksäkerheten.

Det är något med detta som stör, men jag vet inte riktigt vad? Det är troligen att naturliga ljud skall behöva ta denna krånglig omväg för att nå in till föraren i bilen. Borde inte problemet kunna lösas på mer naturlig väg? Måste bilarna vara näst intill ljudisolerade? Är det ett problem med de högklassiga ljudanläggningarna som ofta finns att tillgå i nya bilar? Skall man avbryta musiken med konstgjort motorcykelbrum likt trafikinformationen?

Kanske kommer även mp.3-spelare att kunna utrustas med denna nya teknik? Har ju gjorts gällande att personer med hörlurar i gatumiljö är farliga för sig själva och andra. Möjligen kan man leda in omvärldsljud via en sensor på spelaren (eller i hörlurarna) in i örat via korta avbrott i musiken, allt för att höja säkerheten?

 
 
Ingen bild

Jonas, Sthlm

25 januari 2009 23:15

Trafikforskaren pratar strunt! Det finns väl ingen bilist som HÖR en cykel på gatan. Man SER dessa !! "Om en bilist inte hör att en cykel kommer upp bakom..." Trams! Kör karln bil? Överhuvudtaget är det

 
Ingen bild

Märkligt

26 januari 2009 08:02

I en värld full av höga ljud är det väl inte nödvändigt att plussa på där man har det tyst och behagligt. Det primära vid bilkörning är uppsikten, backspeglar och sikten framåt. Detta känns underligt detta förslag är det 1a april.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran Björklund - Onsdag 21 maj 15:29

De klassiska problemen med kärnkraft: en evig avfallsskuld, olycksrisken, säkerhetsrisker, urangruvor och en sårbar och centraliserad elproduktion, väljer regeringen att tala tyst om. Istället lyfts klimatet som ett av de avgörande skälen till att vi...

Av Göran Björklund - Tisdag 20 maj 16:13

Enligt våra beräkningar blir den årliga kostnaden för samhället 8-17 miljarder kronor högre i ett elsystem med 6 gigawatt ny kärnkraft än i ett system utan ny kärnkraft. Detta inkluderar kostnader för flexibilitet och hänsyn till begränsningar i över...

Av Göran Björklund - Måndag 19 maj 16:28

Att antalet lastbilar ökar är ingen nyhet för den som kört bil de senaste decennierna. Markant.En medeltung lastbil (exempelvis 12-16 ton) kan orsaka vägslitage som motsvarar flera tusen personbilar. Det har beräknats att en lastbil kan motsvara slit...

Av Göran Björklund - Måndag 10 feb 14:42

Forskning om så kallade hundvisslor kan bidra till insikter om varför fakta och förnuft sjunker i status i det offentliga samtalet. Enligt Robert Henderson och Elin McCready bedömer åhörare en talare utifrån två faktorer: sanningshalten i talarens ut...

Av Göran Björklund - Söndag 2 feb 11:35

Men när frågan om att ändra i grundlagen för att kunna dra tillbaka medborgarskap är på agendan kommer också de olika måttstockarna för människor i samma samhälle att aktualiseras. Vissa kommer att kunna berövas sitt medborgarskap på grunder som sann...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Väder

Share this

Bookmark and Share

Översättning

Google Analytics


Ovido - Quiz & Flashcards