Alla inlägg den 29 mars 2008

Av Göran Björklund - 29 mars 2008 23:38

Trots att det varit påsk har det känts tungt ute i snön. Jag var väldigt tacksam för "uppmärksamheten" med några värmeljus på Påskafton.

Snön har fortsatt att dominera min värdlsbild även efter påskdagarna. Nu börjar jag dessutom bli lite orolig. Hörde att HON,som verkar bestämma inne i huset, sa till honom att: - Snart kan du inte längre ha en höna där ute! - Nä, jag vet svarade han. Helst skulle jag vilja ha en Buddha-figur. Jag skall se om jag inte kan köpa en sådan, billigt.

Finns det ett liv efter Påsk? Eller kan man kanske konvertera och bli buddhist?

Jag fick iallafall fyra ljus idag och snön har börjat smälta bort. Alltid något!

Av Göran Björklund - 29 mars 2008 23:17

Ginza levererade Van Morrisons nya punkligt på release-dagen. Så enkelt kan det vara - Keep It Simple!

Efter några genomlyssningar kan man konstatera några saker. Det har skapats åtminstone två nya klassiker; "Soul" och "Behind The Ritual". Mäktiga låtar. Det råder nog ingen tvivel om detta.

För övrigt en stabil platta. Några magsura kritikerröster har jag noterat. Kanske inte var så mycket annat att vänta. Lasse Anrell i Aftonbladet undrade ju för en tid sedan vad som höll på att hända i musikvärlden då Van Morrison toppade försäljningslistan med "Still On Top". Det stör tydligen ritningarna när en "av de stora" fortfarande levererar, som det numera heter. Lite av den känslan kunde man spåra i kommentarerna kring den nya plattan också. Den var ju bra som vanligt, men.....

Vi som redan är frälsta bör lätt ruska av oss tveksamheterna i recentionerna och se fram emot den kommande konserten i Lisebergshallen i april. De som möjligen fortfarande är tveksamma - köp cd:n och bli ägare till en stark platta att njuta av, lång tid framöver.

Av Göran Björklund - 29 mars 2008 23:06

Efter kvällens triumf i daladerbyt för Leksands IF i kvalserien till Elitserien i hockey, undrade sonen om inte hans Leksands-mugg skulle platsa som veckans mugg?

Jo, självklart. Med kaffefläckar och allt. Om man slår Mora hemma i en match som verkligen gäller något (det kanske det å andra sidan alltid gör när man möter Mora) bör det uppmärksammas på alla sätt. Mitt bidrag blir att ge utrymme åt en "gästmugg". Jag skäms lite grann, eftersom jag inte har en egen Leksands-mugg. Måste fixas på något sätt. Jag lovar!

Av Göran Björklund - 29 mars 2008 22:23

Jan Carlzon verkade åtmistone helt ärlig när han försökte sätta ord på sitt engagemang mot ungdomsvåldet i TV 4:as lördagsmorgonprogram. - Det kunde ha varit mina döttrar sa han och beskrev sitt uppvaknande efter en natt/tidig morgon på Maria-polikliniken i Stockholm där han sett att det inte alls handlade om "barn från förorten" som hade omhändertagits, alkoholförgiftade. Samma sak vittnade han om beträffande Richardo-fallet "på Kungsholmen". Alltså inte något anonymt våld långt borta som drabbat "någon annas barn" utan plötsligt väldigt nära.

Man måste respektera hans raka ärlighet och uppriktighet.

Sämre gick det för Annika Falkengren, som levererade den ena mer meningslösa flosklern efter den andra, i snabbt tempo, utan verklig empati. Hon hade siktet inställt betydligt högre än Jan Carlzon, men lyckades inte tillnärmelsevis förmedla något som liknade en äkta känsla. Att det alltid varit aktuellt att engagera sig i välgörenhet i olika former bland de som har möjlighet, är ingen nyhet. Däremot lyckades ingen av de medverkande vare sig svara på Lasse Bengtssons frågor eller kommentera SAS-chefens inlägg från ett morgonprogram i somras, där han kraftfullt tog avstånd från de exesser som varje år utspelas t.ex under Swedish Open i Båstad. SAS-chefen menade att det föreligger ett moraliskt ansvar att inte uppträda på ett så utmanande sätt som brukligt är.

Den utmaningen var ingen av soff-gästerna villiga att ta, inte ens  kommentera. Det blev istället ytterliga några vändor med "banken" och "engagemang i utvalda skolor i förorten" och "näringslivet roll". Kanske inget ont i det - gammal hederlig välgörenhet har väl aldrig skadat?    

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Väder

Share this

Bookmark and Share

Översättning

Google Analytics


Ovido - Quiz & Flashcards