Direktlänk till inlägg 20 juli 2008

Stockholm Jazz Festival

Av Göran Björklund - 20 juli 2008 20:39

Nyss hemkommen från Stockholm från ett kort men givande besök på Stockholm Jazz Festival. Anledningen var Van Morrison så klart. Stor lycka att han spelar två gånger under så kort tidsrymd i Sverige. Kände att det tillfälligt inte fick gå mig ur händerna.

Van spelade exakt de obligatoriska 1,5 timmarna. Gloria som avslutning. Så långt var allt bekant. Men än verkar inte miraklens tid vara förbi. Han talade till oss! Skojade med bandmedlemmarna. Nästan nojsade stundtals. Stoppade in en Pink Floyd låt och lät en av tjejerna i kören briljera. Tidvis verkade Van så upprymd att han inte visste vilket intrument han skulle använda. Munspel, sax, piano, ukelele och möjligen gitarr nästan på en gång.

Jag kan hålla med de stora drakarnas omdömen (DN , Svd och Aftonbladet). Man kunde möjligen ha önskat sig ett vassare låtmaterial. Men min egen lilla teori är att Van Morrison valt sina låtar denna gång för att tillfredsställda en "kräsnare" mer renodlat jazzintreserad publik kanske.

Jag kan också dela irritationen som återfinns hos en "bloggkollega". Eventpubliken får gärna finnas på koncerterna (så klart) men var rädd om fansen! Eventfolket är lättflyktiga varelser. Om Van Morrison inte gillar att få tretusen blixtar i ansiktet under sina spelningar får man acceptera det tycker jag dock. Hur mycket vi gillar honom måste vi inse att vi inte äger honom eller hans konstnärsskap. Vill han spela med ryggen mot publiken och är tillfreds med detta får man köpa det (eller inte och ta konsekvenserna). Men i sak håller jag med. Jag hade också tagit med mig min kamera (om jag fått) och försökt ta några minnesbilder.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran Björklund - Söndag 5 maj 13:36

Då ryker möjligheten/rättigheten till gräsbete ute 6 timmar varje dag under betessäsongen. Gissar att Astrid Lindgren vrider sig i sin grav. En återställare av djurskyddslagen utreds och ansvarig minister hintar om förändringar. Begreppet djurvälfärd...

Av Göran Björklund - Lördag 4 maj 17:02

”Orsaken var att Fiskeriverket frångick svensk praxis att dra trålgränser utifrån en lagstadgad ”baslinje” utanför kusten, och i stället utgick från det myndigheten kallade kust- eller strandlinje.Denna linje finns dock inte dokumen...

Av Göran Björklund - Söndag 28 april 11:04

Ingen ideologi drivs så tydligt av maskulin brutalitet som nazism och fascism. Det brukar börja med att de förgrovar språket, sedan blir det lättare att övergå till handling. I John Foots ”Blood and power. The rise and fall of Italian fascism&r...

Av Göran Björklund - Lördag 27 april 10:30

Ordval har storbetydelse. När exempelvis en utskottsordförande i riksdagen kallar en journalist för ”vidrig liten människa” eller en kritiserad landshövding säger att hen inte vet vad ”människan” ville med sitt agerande, är or...

Av Göran Björklund - Lördag 27 april 08:55

Om inget görs blir konsekvensen ett paradigmskifte också för public service där dess oberoende, bredd och mångfald devalveras. I George Orwells ?1984? är språkbruket ett viktigt maktinstrument. Krig betyder fred. I Sveriges 2024 och i utredningen om ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Väder

Share this

Bookmark and Share

Översättning

Google Analytics


Ovido - Quiz & Flashcards