Direktlänk till inlägg 18 maj 2008

Lejon och kolstybb

Av Göran Björklund - 18 maj 2008 13:11

Var på livspremiär i tisdags. Speedway. Det närmaste jag varit speedway förut är en felåkning i ungdomen (skulle täva i friidrott och åkte till Gubbängens IP bara för att upptäcka att den förvandlats till en speedwaybana) och att ha befunnit mig utanför Ullevi under en VM-tävling och hört motordånet.

Nu var det en annan elitserie än ishockeyns. Gislaved var orten och Dackarna var Lejonens motståndare. Lär ha varit en mycket bra eliseriematch påstod mina kunniga ledsagare (stort tack för alla tålmodiga förklaringar).

Jag hade för min egen del fullt upp med det fysiska. Det är ingen lek att se på speedway. Vi stod vid utgången av första kurvan. Där får man "känna på" sporten. Programbladet, med helt nödvändig information för att kunna följa med över huvudtaget, blev plötsligt en nödvändig sköld mot sprutet. När man trodde att faran var över och vågade kika fram bakom skyddet, kom ett dammoln från ovan, åkarna var tillbaka på startrakan och det hela började om igen. 16 heat gånger fyra varv på två timmar.

Nicki Pedersen hos hemmaklubben plockade mest poäng och nykomlingarna besegrade fjolårsmästarna välförtjänt.

Är väl tveksamt om jag av egen kraft kommer att söka upp speedway live igen. Men kanske på TV. Jag har ju fått förmånen att se en hel del av världseliten och borde kunna imponera på min omgivning med mina nyvunna kunskaper. Men kommer jag att sakna dammolnet och den vinande kolstybben - knappast!  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Göran Björklund - Söndag 5 maj 13:36

Då ryker möjligheten/rättigheten till gräsbete ute 6 timmar varje dag under betessäsongen. Gissar att Astrid Lindgren vrider sig i sin grav. En återställare av djurskyddslagen utreds och ansvarig minister hintar om förändringar. Begreppet djurvälfärd...

Av Göran Björklund - Lördag 4 maj 17:02

”Orsaken var att Fiskeriverket frångick svensk praxis att dra trålgränser utifrån en lagstadgad ”baslinje” utanför kusten, och i stället utgick från det myndigheten kallade kust- eller strandlinje.Denna linje finns dock inte dokumen...

Av Göran Björklund - Söndag 28 april 11:04

Ingen ideologi drivs så tydligt av maskulin brutalitet som nazism och fascism. Det brukar börja med att de förgrovar språket, sedan blir det lättare att övergå till handling. I John Foots ”Blood and power. The rise and fall of Italian fascism&r...

Av Göran Björklund - Lördag 27 april 10:30

Ordval har storbetydelse. När exempelvis en utskottsordförande i riksdagen kallar en journalist för ”vidrig liten människa” eller en kritiserad landshövding säger att hen inte vet vad ”människan” ville med sitt agerande, är or...

Av Göran Björklund - Lördag 27 april 08:55

Om inget görs blir konsekvensen ett paradigmskifte också för public service där dess oberoende, bredd och mångfald devalveras. I George Orwells ?1984? är språkbruket ett viktigt maktinstrument. Krig betyder fred. I Sveriges 2024 och i utredningen om ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Väder

Share this

Bookmark and Share

Översättning

Google Analytics


Ovido - Quiz & Flashcards