Alla inlägg den 23 september 2023

Av Göran Björklund - 23 september 2023 11:07

Bra text av Olle Svalander i Borås Tidning idag (länk nedan). Var och en sin egen åklagare och domare inom det moraliska fältet. Juridiken blir nog ett mindre problem när det gäller angiveri, tror jag. Ett och annat undantag kan nog fixas till, inledningsvis.
Den här texten lyser upp hela problematiken på ett briljant sätt. Vill jag acceptera konsekvenserna av demokratiskt fattade beslut eller är de för svårtuggade? Kan jag leva med mig själv när jag tvingas vara exekutor längst ut i kedjan, när dessa skall verkställas? Hur väger jag konsekvenserna för och emot, inte bara när det gäller mitt eget jobb eller agerande, utan också nästa gång jag står i bakom valskärmen? Det sistnämnda valet kommer ingen undan. Att inte ta ställning är också ett ställningstagande.

https://etidning.bt.se/shared/article/olle-svalander-forradaren-blir-aldrig-hjalte/Jnfs2hjA

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Väder

Share this

Bookmark and Share

Översättning

Google Analytics


Ovido - Quiz & Flashcards