Direktlänk till inlägg 5 augusti 2015
DN gav i helgen 6 (sex) helsidors textreklam (plus två förstasidor) åt en kommande bok. Kallas "dagbok" och den publiceras dessutom i "20 andra internationella tidningar". Snygg marknadsföring får man säga. Boksläppet sker i slutet av augusti. "Hur jag skrev boken" kan liknas vid extramaterialet på en DVD. Kanske nytt grepp och mycket kreativt. Högt läsvärde. Men ändå....?
Content-bilagor är ju, om än blygsamt, normalt markerade. I det här fallet lyser både en sådan markering och alla former av journalistisk bearbetning med sin frånvaro.
DN upplåter (avgiftsfritt?) sitt utrymme till att verkställa ett förlags marknadsplan
”Orsaken var att Fiskeriverket frångick svensk praxis att dra trålgränser utifrån en lagstadgad ”baslinje” utanför kusten, och i stället utgick från det myndigheten kallade kust- eller strandlinje.Denna linje finns dock inte dokumen...
Ingen ideologi drivs så tydligt av maskulin brutalitet som nazism och fascism. Det brukar börja med att de förgrovar språket, sedan blir det lättare att övergå till handling. I John Foots ”Blood and power. The rise and fall of Italian fascism&r...
Ordval har storbetydelse. När exempelvis en utskottsordförande i riksdagen kallar en journalist för ”vidrig liten människa” eller en kritiserad landshövding säger att hen inte vet vad ”människan” ville med sitt agerande, är or...
Om inget görs blir konsekvensen ett paradigmskifte också för public service där dess oberoende, bredd och mångfald devalveras. I George Orwells ?1984? är språkbruket ett viktigt maktinstrument. Krig betyder fred. I Sveriges 2024 och i utredningen om ...
Noggranhet är ingen ursäkt för långsamhet.Snabbhet har ett eget värde.Se där några ledord från högsta ort. Och gäller de för de som skall skriva våra lagar så måtte det väl gälla allmänt för oss andra också? Annars blir det väl konstigt om vi skall s...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 | 6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|