Direktlänk till inlägg 26 maj 2025
I Sverige har politiker och tjänstemän värnat objektivitetsprincipen. Den har varit en bärande norm. I nuvarande regeringsform från 1975, som är en grundlag, står det att alla som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska iaktta saklighet och opartiskhet i sin verksamhet. Idén är att beslut och verksamheter blir bättre om de vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Därför stadgar regeringsformen även att regeringen, inför beslut, ska inhämta upplysningar och yttranden från berörda myndigheter, och även från andra aktörer.
Nuvarande regering har återkommande kritiserats för att inte följa objektivitetsprincipen. Den har klandrats för att fatta beslut utan att först utreda frågor och för att fatta beslut som går emot rekommendationer från utredningar. Den har också kritiserats för att mörka information från myndigheter och för att vifta bort myndigheters och forskares slutsatser genom att kalla dem för åsikter.
Varför gör regeringen på detta viset? Varför backar den inte när expertmyndigheterna så unisont och med sådant eftertryck framhåller att beslutet inte är bra för berörda verksamheter?
Svaret är att beslutet i grunden inte är kulturpolitiskt utan förvaltningspolitiskt. Tidöpartierna vill nämligen minska antalet myndigheter. Det är det som är målet. Det stundande beslutet har ingenting med institutionernas verksamhet att göra. Den kan bli bättre eller sämre, dyrare eller billigare. Det spelar ingen roll. Därför behöver regeringen heller inga expertråd från verksamheten. Sådan kunskap riskerar att stå i vägen för det egentliga målet - att minska antalet myndigheter.
Regeringen är naturligtvis fri att fatta vilka beslut den vill, så länge den följer lag och grundlag. Men den spelar ett högt spel när den kringgår objektivitetsprincipen genom att göra både kommitté- och remissväsendet till tomma ritualer. Legitimiteten för dessa båda anrika institutioner riskerar att minska, och myndigheternas lojalitet till regeringen likaså.
Göran Sundström
professor och prefekt vid Statsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet
Nästan 10 000 barn lever i hemlöshet i Sverige, enligt Sveriges Stadsmissioners definition. Not. Socialstyrelsens definition av hemlöshet inkluderar fyra boendesituationer: Akut hemlöshet, boende på institution eller kategoriboende, långsiktiga bo...
Då har vi fått prislappar på människors ”värde”. Inte allas, bara de som räknas till gruppen dom. Dom andra. Som inte ser ut som vi gör. Och vad ska vi göra med de här siffrorna? Använda dem såklart, det är ju hela syftet. Ytterligare en ...
Säkerhetstjänster, även den svenska, arbetar med ”open source intelligence”, förkortat OSINT. En uppmärksammad aktör är företaget Shadowdragon. I marknadsföringsmaterialet beskriver de hur deras programvaror följer och arkiverar ”må...
Tusentals barn, från bland annat Sydkorea, Kina, och Sri Lanka och Chile, adopterades till Sverige med förfalskad bak- grundsinformation.I flera reportage har biologiska föräldrar vittnat om hur de bestulits på sina barn.Svenska regeringar har känt t...
Alla större arbetstidsförkortningar har i Sverige skett genom lagstiftning eller, ibland, genom hot om lagstiftning. För att en arbetstidsförkortning alls ska vara möjlig måste de politiska partierna besluta om den. Det gäller även om ”parterna...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 | 20 | 21 | 22 |
23 |
24 |
25 | |||
26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 | ||||
|