Direktlänk till inlägg 19 maj 2025
Att antalet lastbilar ökar är ingen nyhet för den som kört bil de senaste decennierna. Markant.
En medeltung lastbil (exempelvis 12-16 ton) kan orsaka vägslitage som motsvarar flera tusen personbilar. Det har beräknats att en lastbil kan motsvara slitaget av upp till 10 000 till 100 000 personbilar beroende på olika faktorer såsom vägtyp, belastning och trafikintensitet.
Var finns debatten kring det som väl ändå måste betraktas som en ”road to hell” om miljöaspekter någonsin skall tas på allvar? Samhällsekonomiskt innebär det nog ingen lysande kalkyl heller. Att företagen har räknat hem just-in-time för sin del är det nog ingen tvekan om. Men vem räknar på totalen? Den ”siffran” skulle vi nog behöva få oss till livs; med expressleverans!
De klassiska problemen med kärnkraft: en evig avfallsskuld, olycksrisken, säkerhetsrisker, urangruvor och en sårbar och centraliserad elproduktion, väljer regeringen att tala tyst om. Istället lyfts klimatet som ett av de avgörande skälen till att vi...
Enligt våra beräkningar blir den årliga kostnaden för samhället 8-17 miljarder kronor högre i ett elsystem med 6 gigawatt ny kärnkraft än i ett system utan ny kärnkraft. Detta inkluderar kostnader för flexibilitet och hänsyn till begränsningar i över...
Forskning om så kallade hundvisslor kan bidra till insikter om varför fakta och förnuft sjunker i status i det offentliga samtalet. Enligt Robert Henderson och Elin McCready bedömer åhörare en talare utifrån två faktorer: sanningshalten i talarens ut...
Men när frågan om att ändra i grundlagen för att kunna dra tillbaka medborgarskap är på agendan kommer också de olika måttstockarna för människor i samma samhälle att aktualiseras. Vissa kommer att kunna berövas sitt medborgarskap på grunder som sann...
Justitieminister Gunnar Strömmer kan personligen avlyssna vartenda samtal i landet utan att komma åt problemet, Teresa Cavalho kan göra hela Norden till en visitationszon. Om inte partierna börjar använda energin också till de förebyggande insatserna...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 | 20 | 21 | 22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|