Direktlänk till inlägg 29 januari 2025
Sedan mars 2023 har de äkta makarna dels innehaft en tjänst som inom koncernledningen för SAAB (Group Gorvernment Affairs) och dels som ställföreträdande nationell säkerhetsrådgivare. Försvarsindustri och regeringskansli. Toppjobb på var sitt håll, minst sagt.
Nu, när det blåst kring den nationella säkerhetsrådgivaren och denne tvingats bort, först nu tycker SAAB att det finns en risk för något slags intressekonflikt (SAAB:s formulering). Inte tidigare då, frågar sig vän av ordning. Skillnaden kan tyckas marginell?
Sen kan man ju tycka att det främst vore ett problem som Regeringskansliet varit observant på. Men tydligen har det inte stuckit i ögonen. Vad det kan betyda överlåter jag till andra att bedöma. Om jävssituationer riskerar att att uppstå frekevent, blir ju möjligheterna att utföra arbetet mycket svårare. Knepigt ändå att det är SAAB som reagerar, om än sent kanske, och försöker skyddda det offentliga från en mycket tänkbar jävssituation. Vad sedan den nya titeln Senior rådgivare i praktiken utgör för skillnad är ju en annan fråga.
Även Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt tycker det är märkligt att Regeringskansliet tydligen inte ansett att det förelegat något anmärkningsvärt i sakernas tillstånd.
Om man vill vara elak, och har lyssnat till den politiska oppositionen, så tycks ju ingen riktigt ha vetat vad de 70 personerna som rekryterats till den nationella säkerhetsrådgivarens kansli har pysslat med. Nu har oppositionen kanske fått någon slags ledtråd; det kan i alla fall ha med SAAB att göra. Mycket tyder på det.
De klassiska problemen med kärnkraft: en evig avfallsskuld, olycksrisken, säkerhetsrisker, urangruvor och en sårbar och centraliserad elproduktion, väljer regeringen att tala tyst om. Istället lyfts klimatet som ett av de avgörande skälen till att vi...
Enligt våra beräkningar blir den årliga kostnaden för samhället 8-17 miljarder kronor högre i ett elsystem med 6 gigawatt ny kärnkraft än i ett system utan ny kärnkraft. Detta inkluderar kostnader för flexibilitet och hänsyn till begränsningar i över...
Att antalet lastbilar ökar är ingen nyhet för den som kört bil de senaste decennierna. Markant.En medeltung lastbil (exempelvis 12-16 ton) kan orsaka vägslitage som motsvarar flera tusen personbilar. Det har beräknats att en lastbil kan motsvara slit...
Forskning om så kallade hundvisslor kan bidra till insikter om varför fakta och förnuft sjunker i status i det offentliga samtalet. Enligt Robert Henderson och Elin McCready bedömer åhörare en talare utifrån två faktorer: sanningshalten i talarens ut...
Men när frågan om att ändra i grundlagen för att kunna dra tillbaka medborgarskap är på agendan kommer också de olika måttstockarna för människor i samma samhälle att aktualiseras. Vissa kommer att kunna berövas sitt medborgarskap på grunder som sann...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 |
22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
|||
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|||||
|