Direktlänk till inlägg 25 juli 2024
Den tidigare moderatledaren Ulf Adelsohn gråter ut i DN idag. ”Avregleringen har gått för lång” säger han om SJ och järnvägen. ”Lekstuga för okunniga politiker” fortsätter han och avslutar med att det är skillnad på att driva järnväg och frisersalong eller restaurang.
Jaha?
Det fanns de som för de 35-år sedan, vilken är den tidsram som Adelsohn hänvisar till, visste att berätta detta redan då. Men i den näst intill religiösa väckelstämning som han och hans själsfränder (ingen nämnd och ingen glömd) då befann sig i och drev igenom tankarna på New Public Management, var det inte politiskt opportunt att lyssa. Men nu passar det att krypa till korset. När raset är ett faktum.
Är väl bra att (även) politiker kan ändra sig, invänder kanske någon?
Ännu bättre vore det om de alltid drevs av andra prioriteringar än att gynna de få, på de mångas bekostnad. Vad har inte bara förfallet inom järnvägen kostat i tid och pengar för den breda allmänheten. Och den hisnande kostnad som nu räknas fram för att möjligen reda i den röra som privatiseringens vänner åstadkommit?
Adelsohns ”avbön” gäller förstås bara järnvägen, som han möjligen har lite djupare intresse för? Vi andra ser ju samma avskräckande spår inom många fler områden av den gemensamma sektorn. Man kan betacka sig för dyligt gnäll, om man inte är beredd att ta avstånd från hela det tankegods som drivit den utveckling, och vars resultat vi nu skördar.
De klassiska problemen med kärnkraft: en evig avfallsskuld, olycksrisken, säkerhetsrisker, urangruvor och en sårbar och centraliserad elproduktion, väljer regeringen att tala tyst om. Istället lyfts klimatet som ett av de avgörande skälen till att vi...
Enligt våra beräkningar blir den årliga kostnaden för samhället 8-17 miljarder kronor högre i ett elsystem med 6 gigawatt ny kärnkraft än i ett system utan ny kärnkraft. Detta inkluderar kostnader för flexibilitet och hänsyn till begränsningar i över...
Att antalet lastbilar ökar är ingen nyhet för den som kört bil de senaste decennierna. Markant.En medeltung lastbil (exempelvis 12-16 ton) kan orsaka vägslitage som motsvarar flera tusen personbilar. Det har beräknats att en lastbil kan motsvara slit...
Forskning om så kallade hundvisslor kan bidra till insikter om varför fakta och förnuft sjunker i status i det offentliga samtalet. Enligt Robert Henderson och Elin McCready bedömer åhörare en talare utifrån två faktorer: sanningshalten i talarens ut...
Men när frågan om att ändra i grundlagen för att kunna dra tillbaka medborgarskap är på agendan kommer också de olika måttstockarna för människor i samma samhälle att aktualiseras. Vissa kommer att kunna berövas sitt medborgarskap på grunder som sann...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 | 9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 | 17 |
18 | 19 |
20 | 21 | |||
22 |
23 | 24 |
25 | 26 |
27 | 28 |
|||
29 |
30 |
31 | |||||||
|