Direktlänk till inlägg 12 oktober 2008
Det började som en hädisk tanke. Finanskrisen lyser lite med sin frånvaro idag. Vad kan det bero på? Jo, det är helg och börserna är stängda. Man kanske skulle fundera lite i dessa banor? Om motorn kokar brukar man ju stanna, stänga av och kyla ner. Eftersom det är så mycket psykologi (säger de som tror sig begripa börserna) kanske det kan fungera?
Nu ser jag att det inte längre bara är en hädisk tanke hos en börsskeptiker och marknadstvivlare. Radion meddelar från London att en ansedd tankesmedja kommit fram till samma slutsats.
Right on! Nu är vi två "tankesmedjor" som kör på samma spår. Vilka hänger på härnäst?
De klassiska problemen med kärnkraft: en evig avfallsskuld, olycksrisken, säkerhetsrisker, urangruvor och en sårbar och centraliserad elproduktion, väljer regeringen att tala tyst om. Istället lyfts klimatet som ett av de avgörande skälen till att vi...
Enligt våra beräkningar blir den årliga kostnaden för samhället 8-17 miljarder kronor högre i ett elsystem med 6 gigawatt ny kärnkraft än i ett system utan ny kärnkraft. Detta inkluderar kostnader för flexibilitet och hänsyn till begränsningar i över...
Att antalet lastbilar ökar är ingen nyhet för den som kört bil de senaste decennierna. Markant.En medeltung lastbil (exempelvis 12-16 ton) kan orsaka vägslitage som motsvarar flera tusen personbilar. Det har beräknats att en lastbil kan motsvara slit...
Forskning om så kallade hundvisslor kan bidra till insikter om varför fakta och förnuft sjunker i status i det offentliga samtalet. Enligt Robert Henderson och Elin McCready bedömer åhörare en talare utifrån två faktorer: sanningshalten i talarens ut...
Men när frågan om att ändra i grundlagen för att kunna dra tillbaka medborgarskap är på agendan kommer också de olika måttstockarna för människor i samma samhälle att aktualiseras. Vissa kommer att kunna berövas sitt medborgarskap på grunder som sann...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 | |||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 | 19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 | 29 |
30 |
31 |
|||||
|